تبلیغات
پیش دبستانی - « بیش فعالی
 

پیش دبستانی

 

 
  ..  
 

RSS


منوی اصلی

 » صفحه نخست
 »
ایمیل ما
 » تماس با ما
 »
آرشیو مطالب
 »
لینك آر اس اس
 » طراح قالب

 

موضوعات
» دانستنی های پدر و مادر
» ایام سال
» لطیفه
 

آرشیو ماهانه
» دی 1390
» آذر 1390
» آبان 1390
» مهر 1390
» شهریور 1390

لیست کامل آرشیو ماهانه
 

لینک دوستان
» حرفه ای ترین قالب های وبلاگ
» سایت دبستان منتظران

لیست کامل پیوندها
 

آمار بازدید

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

آهنگ دوستی از گروه فیتیله-دبستان منتظران

">

WeblogSkin

جدیدترین كدهای جاوا


کد شمارش معکوس سال نو

دریافت كد بازی آنلاین تصادفی

www.Pichak.net Upload picture -->
 

تبلیغات

 

درباره ما


مدیر وبلاگ: مهسا علیجان زاده

 

نویسندگان
» مهسا علیجان زاده


  « بیش فعالی
 
مرتبط با : دانستنی های پدر و مادر

 

زمانی باید این نوع تشخیص را داد كه شش یا بیش از شش مورد از علایم بیش ف شایع است.

ـ این روزها بیشتر مراجعات و سوالاتی كه پرسیده می شود در خصوص بیش فعال بودن یا نبودن كودكان است!!!

ـ دلیل چیست ؟آیا واقعاً بیش فعالی به این سرعت در بین كودكان شیوع پیدا کرده است؟

ـ شناخت ما از بیش فعالی چقدر كارشناسانه و دقیق است؟

ـ چطور می شود فهمیدكودكمان بیش فعال است یا نیست؟(آیا نشانه ای مثل تب،سرفه،عطسه و...) می تواند بیانگر این موضوع باشد؟

چرا فكر می كنیم كودكانمان بیش فعال هستند؟

ـ آیا صرف مطالعه یك كتاب، یا خواندن مطلبی در مطبوعات می شود تشخیص داد كه كودك بیش فعال است ؟

ـ حرف دیگران چقدر می تواند باعث شود كودكانمان را با كودكانی كه آنها هم شایدمشمول این اختلال باشند قیاس كنیم؟

ـ مشكل كجاست؟ بیائیدكمی به عقب برگردیم ببینید اصلاً این حرفها و مشكلات وجود داشت!!!

دیدگاه والدین نسبت به بیش فعالی:

اكثراً شنیده ایم از در و دیوار بالا رفتن ، گوش ندادن به حرف والدین و به طور كلی شیطنت از نشانه های بیش فعالی است و گاهی اوقات نیز با كمی تامل در كتابها و اینترنت با حداقل دریافت،حكم صادر        می كنیم  و سریعاً لیبل این اختلال را به پیشانی كودكانمان می چسبانیم.

متاسفانه دیده شده خیلی از افراد با دانش كم و نا كار بلد اما تحصیل كرده كه در این مورد اطلاعات دقیقی ندارند خیلی سریع با چند جمله قلنبه رای بر بیش فعالی یك كودك صادر وبه والدین وی توصیه می كنند او را به قرص و دارو های آرام بخش ببندند،كه اینها همه به خاطر نداشتن شناخت كافی نسبت به این امر و عدم تشخیص صحیح افتراقی آن با سایر رفتارهای دوران كودكی است (شیطنت،لج بازی و خود را در معرض دید و تائید والدین و... قرار دادن)

تعریف بیش فعالی:

به حالتی اطلاق می شود كه كودك به نحو افراطی و بیش از اندازه فعال و پر جنب و جوش باشد و این تحركات زیاد اطرافیان وی را دچار مشكل می كند.

به علت بی دقتی ممكن است در انجام تكالیف مدرسه و كارهای محوله دیگر اشتباهات زیادی را مرتكب شوند

این اختلال در تعدادی از بچه های پیش دبستانی یا دوران ابتدایی دیده شده است همراهی و جلب توجه آنها دشوار است، تقریباً بین 3 تا 5 درصد از كودكان مبتلا به این اختلال می باشند.

البته این اختلال به عنوان ناتوانی در یادگیری محسوب نمی شود بلكه به نوعی بی توجهی و حواس پرتی در یاد گیری محسوب می شود.

علائم بیش فعالی ـ تكانش وری یا بی توجهی كه موجب تخریب می شوند باید قبل از 7 سالگی ظاهر شود، ممكن است بعد از سالها تشخیص داده شود كه فردی بیش فعال است.

بیش فعالی (رفتارش)در كودكان مبتلا نسبت به كودكان عادی بیشتر حالت تكانش وری دارند.

از توجه به جزئیات ناتوان هستند به دلیل عدم توجه دقیق و بالا بودن میزان حواس پرتی.

به پایان رساندن كار یا بازی برای آنها دشوار است،می خواهند همه چیز بر وقف خواسته های درهم برهم آنها باشد كه برای خودشان هم انتهایش مشخص نیست و دیگران را خسته و كلافه می كند.

اغلب به صحبتها، خواهشها و دستورات دیگران تا آخر گوش نمی دهند و قادر به تكمیل تكالیف مدرسه و كارهای روزمره و وظایف خود نیستند،اگر این كارها به دلیل بی توجهی باشد نه به دلایل دیگر(مثل عدم فهم دستورالعمل ها)در ساماندهی فعالیتهای خود مشكل دارند

كارهایی كه مستلزم حفظ تلاش ذهنی هستند برای آنها ناخوشایند و تنفر آمیزند. از فعالیتهایی كه مستلزم خودكاربردی تلاش ذهنی سازماندهی و تمركز(مثل كارهای خانه یا مدرسه) هستند اجتناب می ورزند.

بیشتر از ابزار برای كارهای غیر معمول استفاده می كنند و ابزار خود را هم به راحتی گم می كنند و در حین كار به خود آسیب می زنند.

وقتی كاری به آنها واگذار  می شود و یا خودشان مشغول انجام كاری هستند با كوچكترین محركی(مثل‌صدای‌ماشین یا صحبت دیگران و...)كار را قطع وحتی به راحتی ‌فراموش میكند وبه محرك توجه میكند .

آنها در موقعیتهای اجتماعی دوست دارند پی در پی صحبت كنند و به حرف دیگران گوش ندهند.

علائم بیش فعالی :

1- به خود پیچیدن،نا آرامی و بی قراری

2- نمی توانند سر جایشان بنشینند

3-خیلی زود و به راحتی به هم می ریزند و ناراحت می شوند

4- تحمل نوبت و انتظار را ندارند

5- در حرف زدن و پاسخ دادن عجول و هول هستند

6- قواعد و دستور العمل ها را نمی توانند به درستی دنبال كنند

7- در تمركز و توجه مشكل اساسی دارند و نمی توانند تمركز كنند

8- از كاری  به كار دیگر می پرند قبل از انجام كار قبلی

9- آرام نمی توانند بازی كنند

10- خیلی سریع(تند تند)و زیاد حرف می زنند

11- حرف دیگران را قطع می كنند و وسط حرف آنان می پرند.

12- شنونده خوبی نیستند

13- وسایل مورد نیاز خود را گم می كنند

14- اغلب دست به كارهای خطرناك می زنند.

 

انواع بیش فعالی:

1- بیش فعالی ـ نوع غالباً بیش فعال ـ تكانش ور:

در این نوع فعالیت و تحرک بیش از حد عالی ـ تكانش وری    (و كمتر از شش مورد از علائم بی توجهی)حداقل به مدت شش ماه استمرار داشته باشد در چنین مواردی نیز ممكن است هنوز هم بی توجهی علامت بالینی مهمی باشد

2- بیش فعالی،نوع غالباً بی توجه:

در این نوع عدم توجه قالب است كه در آنها فعالیت و تحرك بیش از حد از خودشان نشان نمی دهند و گاهی اوقات تحت عنوان ADD می شناسیم.

این تشخیص زمانی باید داده شود كه شش یا بیش از شش مورد از علایم بی توجهی(كمتر از شش علامت،بیش فعالی ـ تكانش وری)حداقل به مدت شش ماه استمرار داشته باشد.

3- بیش فعالی نوع مركب:

در این نوع تركیب یافته فرد  هم اختلال توجه و هم علایم تحرك بیش از حد را نمایان می سازد.

زمانی باید تشخیص این اختلال داده شود كه شش یا بیش از شش مورد از علایم بی توجهی و شش (یا بیش از شش) مورد از علائم بیش فعالی ـ تكانش وری حداقل به مدت شش ماه استمرار داشته باشد. اغلب كودكان و نوجوانان دارای اختلال كمبود توجه/بیش فعالی از نوع مركب رنج می برند اینكه چنین مطلبی در مورد بزرگسالان نیز صادق باشدتا كنون گزارشی نشده است.

ملاك های تشخیص :

1- زمان : این اختلال می بایست بیش از شش ماه استمرار داشته باشد.

2- تعداد : این اختلال را نمی توان با یك یا دو مورد از علائم گفته شد تشخیص داد حتماً می بایست زمان استمرار و تعداد نشانه ها طبق موارد فوق همراه هم با شند.

3- مراجعه به روان شناس یا روانپزشك: در صورت دیدن ملاكهای بالا باز هم می بایست با متخصص مربوطه مشورت كرد تا كودك مورد معاینه و تست های مربوطه قرار گیرد آنگاه می توان تشخیص صحیحی بر این اختلال داد.و اگر نیازی به طرح دارو درمانی بود با حوصله و زیر نظر پزشك مربوطه این كار انجام گیرد(نه خود سرانه و با توصیه افراد عادی).

                    


 
 

ارسال شده توسط مهسا علیجان زاده

 در یکشنبه 10 مهر 1390

نظرات (

 
 



 

.:: مطالب پیشین ::.

  » برنامه یلدا
» شب یلدا
» با كودكان پرخاشگر چگونه رفتار كنیم
» تسلیت فرا رسیدن ماه محرم
» روز برفی
» کلاس پرشورو هیجان من
» سلام
» کودکان 4 تا 6 ساله را بهتر بشناسیم
» آموزش و تکالیف در هفته اول آبان
» لطیفه
» نمایشگاه امیر حسین ثابت
» یادش بخیر روز شکوفه ها
» اردوی فرهنگی هنری پیش دبستان
» آموزش و تکالیف نوگلان پیش دبستان در هفته اول ماه مهر
» « بیش فعالی
 




 
 
 

Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by smontazeranp
Design By : wWw.Theme-Designer.Com